Navi

Miten tavarat kannetaan?


Reissun alkuun on aikaa vajaa kaksi päivää ja pakkaushommat ovat lähes valmiita. Kerrankin ajoissa! Mukaan lähtee kaksi rinkkaa ruumaan ja kaksi Fjällrävenin Kånkenia käsimatkatavaroita varten.

Yksi vaikeimmista matkaa ja vaellusta varten tehdyistä ostoksista on ollut rinkka. Vaakakupeissa painoi grammanviilaus ja kantomukavuus. Muunmuassa Expedin rinkkoja kokeiltiin kertaan jos toiseenkin, mutta kantomukavuus ei parantunut vaikka kuinka säädettiin. Exped olisi ollut erittäin houkutteleva painoltaan, mutta kun ei käynyt selkään niin ei käynyt. Tuomas myös palautti Haglöfs:n Rösen, sillä rinkan alareuna osoittautui alaselän/ pakaran muotoon sopimattomaksi.


Rinkan kokeilumahdollisuus on meille välttämättömyys, vaikka netistä tilaamalla vaihtoehtoja olisi ollut tietysti paljon enemmän. Rinkkaa etsiskellessämme huomasimme, että kokeilumahdollisuus ei ole mikään itsestäänselvyys. Useilla liikkeillä ei ole kaupoissaan yhdestä mallista kaikkia eri kokoja. Tämä hankaloittaa huomattavasti rinkan ostoa, kun ei voi samalla kertaa vertailla eri kokoisia rinkkoja toisiinsa. Oman hankaluutensa aiheutti myös se, että eri kaupoilla on valikoimissaan eri merkit, jolloin välitön kantomukavuuden vertailu hankaloituu.


Vinkki: Kokeilethan rinkkaa realistisella kuormituksella! Viisi kiloa ei riitä, jos rinkan paino tulee olemaan reilusti enemmän. Ja käytä aikaa säätöjen viilaamiseen jo kaupassa.

Huomio: On hämmentävää, miten nopeasti huomaat haluavasi yhdistellä eri rinkkojen ominaisuudet ja pohtivasi miksi hitossa kaikkia hyviä ominaisuuksia ei ole laitettu yhteen rinkkaan? Liekö tässä syy siihen, miksi kaappi on ollut pullollaan jos jonkinlaista kantolaitetta? Ja taas oli ostettava uudet. Toki vanhoista on hankkiuduttu eroon.


Keveyden ja kantomukavuuden lisäksi etsimme rinkkoja, joissa on...

Irrotettava läppä. Tämä on yksi hyvä esimerkki ominaisuudesta, jonka toivoisi olevan jokaisessa rinkassa. Olisimme siis halunneet ottaa Pacific Crest Trailille rinkan, josta saa läpän irti ja jättää läppä säilytykseen vaelluksen ajaksi näin saaden rinkan kevyemmäksi. Nyt Annan läppä on leikattava irti, jos siitä haluaa eroon - Tuomaksella läppä irtoaa helposti.


Riittävästi taskuja. Kokemus on osoittanut, että vähintään yksi, mieluummin useampi venyvällä materiaalilla varustettu ulkotasku sujuvoittaa reppureisssaamista. Myös lantiovyöllä olevat taskut on todettu toimiviksi. Lisäksi etsimme
 rinkkoja, joissa isoon osaan pääsisi yläosan "pääsisäänkäynnin" lisäksi esim. sivussa olevan vetoketjun kautta. Toisena vaihtoehtona oli löytää rinkka, jossa on kaksi erillistä isompaa säilytystilaa. Lopulta me molemmat päädyimmekin rinkkoihin, joissa on kaksi erillistä isompaa säilytystilaa.


Pilli integroituna rintaremmiin. Tämä olisi ollut pieni plussa, mutta pillin voi ostaa erikseen painon juuri lisääntymättä, joten no big deal.


Mihin päädyimme?

Annan selässä keikkuu Deuterin ACT lite 50+10, jolla painoa n. 1600 grammaa. Tuomaksella puolestaan vajaa 1200 grammainen Bergansin Trysil 65.




Lisäkuulumisia rinkkojen toimivuudesta tulossa, kunhan ne ensin pääsevät tositoimiin!


2 comments:

  1. Terve. Huomasin että Bergans Trysil rinkassa on hieman epäilyttävä tuo selän pituuden säätö kun koko kuorma on pelkkien tarrojen kitkan varassa. Miten tuo kesti reissun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moi.

      Pahoittelut viipyneestä vastauksesta, rinkkaostokset on varmaan tehty jo aika päivää sitten. 🙈 Selkäosan säätötarrojen kestävyyden kanssa ei ilmennyt ongelmia. Hyvin siis pysyivät viillekkeet paikoillaan.

      Sen sijaan rinkassa olevat metalliset tukikaaret tulivat n. 50. päivän kohdalla ulos niille tarkoitetuista kanavista/taskuista rinkan pohjassa.

      Takuuvaihdossa tuli Helium 55L, joka palveli PCT:n lisäksi myös Uuden-Seelannin Te Araroan kokonaisuudessaan. Ja löytyy edelleen käyttökuntoisena kaapista, pl. revennyt läppä.

      Itselläni siis vanhan mallin Helium. Uudesta Helium v5 55:stä ei ole käyttökokemuksia.

      Delete